Zasada działania wywrotek

Wywrotka - załadowane wozidło

Wywrotki to specjalne pojazdy wykorzystywane powszechnie w branży budowlanej, w rolnictwie, górnictwie i wielu innych branżach przemysłu, gdzie często wykonuje się transport materiałów sypkich. Ich specyficzna konstrukcja umożliwia bardzo szybkie i nie wymagające angażowania innych maszyn „zrzucenie” ładunku w wybranym miejscu. W jaki sposób one działają?

Jak działa wywrotka?

Cechą charakterystyczną wywrotek jest to, że posiadają one ruchomą skrzynią załadunkową, która może być – w zależności od możliwości konstrukcji – przechylana na boki lub do tyłu. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnego układu hydraulicznego, nazywanego też mechanizmem wywrotu, który podnosi skrzynię ładunkową. Aby po podniesieniu skrzyni ładunek mógł z niej się swobodnie zsunąć, musi być ona wyposażona w ruchome burty.

- „W nowoczesnych wywrotkach zamki blokujące burty sterowane są pneumatycznie z kabiny kierowcy – mówi przedstawiciel firmy MajmaxW starszych model spotkać można jeszcze burty zamykane przy pomocy ręcznie zwalnianych klamer. Po zwolnieniu blokady burta swobodnie wisi na górnych zawiasach mocujących ją do pozostałej konstrukcji skrzyni – wraz unoszeniem się skrzyni oraz pod wpływem napierającego na nią ciężaru ładunku, blokada uchyla się, umożliwiając zsyp ładunku. Zastosowanie tego typu mechanizmu pozwala uniknąć konieczności rozładowania skrzyni wywrotki ręcznie lub przy pomocy innych maszyn”.

Zasady korzystania z wywrotek

Nie tylko znajomość mechanizmu działania wywrotki jest istotna – równie ważna jest również znajomość zasad pracy na tym urządzeniu. Operator wywrotki oraz inne osoby (np. odpowiedzialne za załadunek czy przygotowaniu placu budowy) powinny bezwzględnie tych zasad przestrzegać. Oto kilka z nich:

  • Prawidłowe rozmieszczenie ładunku na skrzyni wywrotki – należy pamiętać, żeby po załadowaniu masa wywrotki nie przekraczała maksymalnego dopuszczalnego obciążenia, zaś ładunek był równomiernie rozłożony w przestrzeni skrzyni i nie przekraczał jej objętości. Niedopuszczalnie jest zatem umieszczanie na wywrotce ładunku „z górką” oraz nadmierne obciążanie jednej z burt skrzyni.
  • Wyładunek na twardym lub nierównym podłożu – podniesienie skrzyni ładunkowej w czasie, gdy pojazd stoi na miękkim lub nierównym terenie może doprowadzić do jego przewrócenia się.
  • Wyładunek w prawidłowym ustawieniu pojazdów – jeśli wywrotka umieszczona jest na naczepie, powinna ona być rozładowywana wyłącznie wtedy, kiedy naczepa wraz z ciągnikiem ustawione są w linii prostej
  • Nieprzebywanie w strefie rozładunku – osoby pracujące na danym obszarze nie powinny zbliżać się do wywrotki w czasie zrzutu ładunku
  • Jazda z opuszczoną skrzynią ładunkową – niedopuszczalne jest prowadzenie wywrotki, której skrzynia ładunkowa jest podniesiona. Grozi to poważnymi uszkodzeniami pojazdu oraz stwarza niebezpieczeństwo dla osób i pojazdów w okolicy.

Napisz Odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *